تغذیه کندوچه‌ های جفت‌گیری

به دلیل جمعیت محدود کندو، تغذیه این کندوچه‌ ها با شربت شکر لازم است و تا زمانی که ذخیره مناسبی از عسل در کندوچه ذخیره شود این تغدیه باید ادامه یابد.

ظرف غذاخوری یکی از ملزومات تأسیس کندوچه است، زیرا تغذیه کندوچه‌ ها با شرایط ذکر شده لازم است. پس از اینکه ذخیره غذایی در کندوچه‌ ها به حد مناسب رسید تغذیه تحریکی باید دوبار در هفته انجام شود، زیرا حتی پس از جفت‌خوردن ملکه، این تغذیه تحریکی برای تخمریزی آن لازم است.
با توجه به نیار ملکه به ژله رویال و تغذیه ملکه با ژله رویال توسط کارگران نیاز کلنی به ذخیره کافی گرده از نیازهای اساسی کندوچه‌ های جفت‌گیری است. برای تأمین این نیاز معمولاً در زمان سازمان‌دهی کندوچه‌ های جفتیر یک قاب گرده در کندوچه قرار می‌دهند. در زمان‌های کمبود شدید گرده، استفاده از کیک مکمل یا جانشین پروتئینی نیز می تواند در تأمین نیازهای کلنی موثر باشد.
برای تداوم جمعیت کندوچه‌ ها، اضافه کردن قاب‌های شفیره نزدیک به تولد نیز در زمان سازمان‌دهی صورت می‌گیرد. در واقع علاوه بر تأمین زنبورهای کامل با دادن قاب شفیره، جمعیت مورد نیاز کندوچه‌ ها نیز برای مدتی پس از تأسیس تامین می‌گردد.

مدیریت کندوچه‌ های جفت‌گیری
کندوچه‌ های جفت‌گیری پس از تأسیس و سازماندهی به مدیریت خاص و رسیدگی و توجه دقیق نیاز دارند که به دلیل وضعیت خاص کندوها و جمعیت کم آنها این شرایط و مدیریت خاص به پرورش دهندگان ملکه تحمیل می‌گردد.
 

    

منبع : پرورش ملکه زنبور عسل ( دکتر غلامحسین طهماسبی )